Zvolený poskytovatel zdravotních služeb může odmítnout poskytnout pojištěnci zdravotní služby pouze za podmínek, které jsou přesně vyjmenovány v § 48 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách).
Může tak učinit pouze v případě, že přijetím nového pojištěnce by bylo překročeno únosné pracovní zatížení lékaře tak, že by nebyl schopen zajistit kvalitní zdravotní péči o tohoto nebo ostatní pojištěnce.
Dalším důvodem pro odmítnutí pojištěnce může být přílišná vzdálenost místa trvalého nebo přechodného pobytu pojištěnce pro výkon návštěvní služby - toto se vztahuje pouze na poskytovatele v oboru všeobecné praktické lékařství (tj. praktici a pediatři).
Pokud se jedná o zdravotní služby hrazené z veřejného zdravotního pojištění, tak poskytovatel může odmítnout převzít pojištěnce do péče, pokud nemá s příslušnou zdravotní pojišťovnou uzavřenou smlouvu.
Každé takové odmítnutí přijetí pojištěnce do trvalé péče Vám musí lékař písemně potvrdit.
Lékař však nemůže odmítnout pojištěnce v případě, kdy se jedná o neodkladnou zdravotní péči.